Nemrégiben megjelent a Közigazgatási Eljárási Jogi Közlemények című szakmai lapban vezető kutatónk és doktorandusz hallgatóinak közös írása. A tanulmány a kozmetikai termékek gyártásának és forgalomba hozatalának hatósági ellenőrzéséről szól.
A kozmetikai termékek piaca
A kutatás eredményeként a szerzők kiemelik, hogy a kozmetikai termékek piaca az egyik legdinamikusabban fejlődő terület világszerte. A kozmetikai ipar egy nagyértékű, többmilliárd dolláros iparág, amely évről évre egyre több speciális és fejlettebb termékkel rendelkezik.
A kozmetikai ipar fő termékkategóriái a bőrápolás, a hajápolás, a parfümök, a dezodorok, a piperecikkek és a sminkek. Ezek közül a bőrápoló termékek vezetik a listát, és a globális kozmetikai piac körülbelül 36%-át teszik ki.
Miért kell ellenőrizni ezeket a termékeket?
A kozmetikai termékek előállításához számos olyan vegyi anyag és technológia kerülhet felhasználásra, amelyeknek az emberi szervezetre negatív hatásai lehetnek. Ennek okán a jogalkotóknak meg kell teremteniük azokat a feltételeket, amelyek révén elérhető, hogy a rendeltetésszerű vagy észszerűen előrelátható körülmények mellett történő használat során a kozmetikai termékeknek biztonságosak legyenek. Az uniós jogalkotó kiemeli, hogy a kozmetikai termékek kiszerelése, különösen alakja, illata, színe, külső megjelenése, csomagolása, címkézése, mennyisége vagy mérete élelmiszerekkel való összetéveszthetőség révén nem veszélyeztetheti a fogyasztók egészségét vagy biztonságát. Az Európai Unió szigorú szabályrendszer keretében fogalmazta meg azokat a rendelkezéseket, amelyek az ilyen termékek előállítására, forgalomba hozatalára és hatósági felügyeletére vonatkoznak. Ezeknek a rendelkezéseknek a végrehajtását a nemzeti jogi szabályozók és tagállami hatósági ellenőrzések támogatják.
Ki és hogyan ellenőrzi nálunk a kozmetikai termékeket?
A tanulmány arra kíván választ adni, milyen hatóságok és milyen eljárásrend mellett ellenőrzik a hazai piacot. Hogyan történik a piacon jelen lévő vagy megjelenni kívánó termékek ellenőrzése és miként alakul a kozmetikai termék értékláncban részt vevők felelőssége.
Az uniós szabályok végrehajtását nálunk az egészségügyi hatósági és igazgatási tevékenységről szóló 1991. évi XI. törvény és a kozmetikai termékekről szóló 246/2013. (VII. 2.) Korm. rendelet valósítja meg. Emellett a fogyasztói jogok érvényesítése tekintetében irányadó szabályokat határoz meg a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény is.
A hatáskrök tekintetében több szerv is kiemelendő: a Kormány a toxikológiai feladatok ellátására nemzeti hatóságként az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés- egészségügyi Intézetet (OGYÉI) jelölte ki. Az OGYÉI ellátja a termék információs dokumentáció szakmai ellenőrzését, ha az Magyarországon található. Emellett ellátja a Termékrendeletben meghatározottak szerint a kozmetikumok rendeltetésszerű használatával összefüggő ún. SUE-bejelentésének fogadásához, kockázat értékeléséhez kapcsolódó feladatokat. Továbbá az OGYÉI működteti és a kozmetikumok használatából adódó egészségkárosodások gyors orvosi ellátása érdekében a Kozmetikai Toxikológiai Központ is.
Emellett az uniós és a hazai végrehajtási jogszabályok betartásának hatósági ellenőrzése kapcsán a népegészségügyi feladatkörében eljáró járási (fővárosi kerületi) hivatal, az országos tisztifőorvos, illetve a fogyasztóvédelmi hatóság rendelkezik különös hatáskörrel.
A járási hivatalnak a gyártó a gyártási tevékenységet – annak megkezdését megelőzően legalább 30 nappal – köteles bejelenteni.
A gyakorlatban az egyik legjelentősebb kérdés a termékcímkén elhelyezett információk hitelességének a megállapítása. Az OGYÉI ezzel összefüggésben 2017-ben közzétett egy olyan dokumentumot Útmutató a kozmetikai termékekre vonatkozó állítások kritériumairól címmel, amely az egységes uniós kritériumrendszer hazai alkalmazását hivatott támogatni.
A tanulmány összefoglalja a legfontosabb tudnivalókat a kozmetikai termékek gyártása és forgalomba hozatala kapcsán.
A tanulmány elérhető az alábbi linken: http://www.keje.hu/wp-content/uploads/2022/08/KEJK_2022_1-1.pdf